Magvas Galéria - az MNT honlap "vizuális-nukleáris" képzőművészeti rovata |
|
A lapot nem csak a szorosabban vett nukleáris
szakmai közösség olvassa, így érdekes lehet, ha - megőrizve a "magvas"
kötődést - művészeti területekre is elkalandozunk. Az utolsó tárlat lámpája
villog, az utolsó előttié ég.
Antinukleáris
tárlat
Egy kis antinukleáris tárlat már nagyon hiányzott,
nemdebár? A Magvas Galéria most lehetőséget ad arra, hogy megszemléljük
ellenfeleink képi világának néhány örökbecsű alkotását!
Lássuk, milyen is vizuális eszközparkjuk? Jellemző
szín természetesen a fekete. Ennek borongós, a nézőt az "atom ellen
hangoló" szerepén túl technikai okai is vannak. Felvonulásokon hordozott
táblákra még mindig tussal, szénnel a legegyszerűbb valamilyen képet megrajzolni
a konyhaasztalon, vagy feketéből kivágni, ragasztani. Egy valamirevaló
antinukleáris plakáton kell szerepelni legalább egy szimbólumnak:
atommodell, sugárveszély jele, koponya, gombafelhő stb. Persze minél több
van belőlük, annál jobb.
A csontváz kötelező. A
fej, mint szimbólum
gyakori. Nem csak koponya lehet, hiszen jól mutat a kétfejű borjú
is. Vagy kihullott hajú sugársérült, lehetőleg hátulról fotózva (ők ugyan
sugárfertőzöttnek mondják - igaz, ez nem helyes, de jobban lehet vele riogatni).
További tiltakozó stíluselem, ha a nem szeretett objektumot feltűnően,
vörös
színnel áthúzzák. A kontraszt a fekete képek mellett mindig
a szép zöld, napsütötte táj bemutatása.
Ha valaki nem elég ügyes, hogy ilyeneket rajzoljon
vagy fotózzon, az interneten vannak olyan lapok, ahonnan leemelheti
a szükséges anyagot és általában korlátozás nélkül használhatja a saját
tüntetésén. Ezt nevezem szolgáltatásnak! Most azért sem adom meg a címüket.
A három fenti ábra közül kettő ilyen lapról való, de a harmadik kis átalakítás,
átméretezés után - ha jól megvakarjuk - jogsértően jelenik itt meg. Tartok
tőle ugyanis, szerzője nem egyezett volna bele, hogy a Magvas Galéria
kiállítsa. Antinukleárisok, hajrá! Keressétek meg a neten, hívjátok fel
alkotója figyelmét, hogy ránk húzhassa a vizes lepedőt...
Körmozaikok
Az alábbi két mozaiknak David
J. Hetland kortárs amerikai művész a szerzője. Minnesotában (MN)
és Észak Dakotában (ND), tehát a középső északi USA
államokban tanult, él és alkot. A szépművészetek doktora és sok
díj nyertese. Főként vallási-egyházi ihletésű műveket készít. Van köztük
üvegkép, hatalmas festett falikép, de ismertek térplasztikái, érdekesek
templomi belsőépítészeti megoldásai is. Az itt bemutatott mozaikok világiasabb
műveihez tartoznak, de bennük is felfedezhető filozofikus, sprituális tartalom.
A képekre kattintva felnagyított formában is megszemlélhetjük őket.
A Nemzedékek (Generations) szabályos
alakzatok - a kör és a négyzet - részleges egybeolvadásából épül fel. Alapszerkezetét
mégis egy másik geometriailag tökéletes forma, a nautilus tengeri csiga spirálja adja.
A spirál közepéből kiindulva egyre nagyobb körök sorozatként jelenik meg
az idő dimenziója. Az első szívdobbanás, a Nap forrósága és a Hold hidegsége
kapcsolódik egybe a Földdel és az azt méregető Kézzel. Az atomokból felépülő
szénhidrogén molekula átnő a mozgást szimbolizáló kerékpárba. A rozetta
fogaskerékké alakul, a kerekek az idő múlásával folyton pörögnek, a haladás
a korai ipari kezdetektől a nukleáris korig ível. Hullámzó víz,
táncoló és gyemeket magasba emelő emberalakok, növekvő és minden évben
újra gyümölcsöket hozó fák. Fejlődik, burjánzik, ismétlődik minden, nem
áll meg talán soha. A sötétkék, piros, zöld, sárga árnyalatok szépen kavarognak,
ötvöződnek.
Az Ezer szemmel néz az éj (The
Night Has a Thousand Eyes) című másik mű velencei típusú, ólomkeretbe foglalt
üvegmozaik. 1989-ben készült, megrendelője egy szemklinika az észak-dakotai
Fargo városából. Alapját a szemfeneket borító retina képezi, melyet átszőnek
a friss, illetve elhasznált vért szállító piros, valamint kék erek. Ahogy
az igazi szem,
ez is tartalmaz sárga foltot és vakfoltot is. Ezeket akár az ugyancsak
elősejlő Nap és Hold jelképezheti - de utóbbiak egyúttal a világosság és
sötétség, nappal és éjjel dichotómiáját is megjelenítik. Barátságos és
baljós szempárok sorozata villan fel: ember tekintete, macska és a bagoly
sötétben is látó szeme, kifejezéstelenül meredő halszem és megbabonázó
hüllőszemek. Van, aki még rajzfilmfigura szemét is felfedezi rajta.
Csővirág,
békaszem
Az erőművi kondenzátor tudvalévőleg az a
berendezés, ahol a körfolyamatban a termodinamikai ún. "alsó hőtartályba"
el kell vezetni a hőt. Ez az alsó hőtartály a környezet, ami lehet
egy folyó, hűtőtó, vagy hűtőtorony. A kondenzátor voltaképpen egy csöves
hőcserélő, ahol a csövekben a hűtővíz mozog, a csövek közti térben
pedig vákuum (atmoszférikusnál kisebb gőznyomás) van, itt csapódik
ki és válik újra vízzé a turbinában munkát végzett gőz. Egy kondenzátor
két modulból áll (lásd az alábbi középső képen). A szomszédos modulok
egyikében az egyik irányban megy a víz, a másikon ellenkező irányban vissza.
Az egyik modulból kilépő vizet a fordulókamra juttatja a másik modulra.
De hagyjuk a termodinamikát és a hőerőgépészetet, berendezés ismertetést.
A paksi atomerőműben az elmúlt években - itt nem túl érdekes és részletezendő
okokból - lecserélték a kondenzátorokat, így
beléjük nézhettünk
a gyártás és szerelés során.
A kondenzátor modulokban a csövek
érdekes geometria
szerint helyezkednek el a csőtáblák között. Ez egyeseket
pálmaágra,
másokat óriási virágra, megint másokat
tollas indián fejdíszre
emlékeztet. Alább a fél fordulókamrákat a szállító trélereken láthatjuk,
ahogy a gyártótól megérkeztek Paksra. Hát ezek meg nem olyanok, mintha
óriás békafejek lennének, kétméteres szemgödrökkel? Ugye milyen
szépek?
Sajátos vizuális élményt, sőt megkockáztatom,
esztétikai
élvezetet tudnak nyújtani ezek a - szigorú műszaki megfontolások, funkcionalitás
alapján tervezett - atomerőművi nagyberendezések. Nem csoda, ha a Magvas
Galériában a helyük.
(c) 1999-2001. Magyar Nukleáris
Társaság
S. Olhevszkij - Beregnyei M. - Cserháti
A.