Magvas Galéria - az MNT honlap "vizuális-nukleáris" képzőművészeti rovata |
|
A lapot nem csak a szorosabban vett nukleáris
szakmai közösség olvassa, így érdekes lehet, ha - megőrizve a "magvas"
kötődést - művészeti területekre is elkalandozunk. Az utolsó tárlat lámpája
villog, az utolsó előttié ég.
Erőmű
a fejünk felett
Ugye, mindenkinek világos,
hogy jó 150 millió kilométerre itt a fejünk felett van egy fúziós atomerőmű,
ez pedig a Nap.
Teljesítménye nem kicsi: mintegy 4x1020
MW. Üzemeltetése inherensen biztonságos, olcsó, egyszerű, nem igényel kezelőket,
portást és igazgatót sem. Tervezett élettartama néhány milliárd év. Érdekes
módon a zöldek, környeztvédők nem küzdenek bezárásáért, sőt nagyon szeretik.
A Nap, amellett, hogy meglehetősen meleg
és fényes, még szép is. Napfogyatkozáskor éppen ezt nem láthattuk, mert
akkor maga a Nap takarva volt (de ezt talán hagyjuk, hiszen hónapokig másról
sem szóltak a híradások). Foltjai, melegebb és viszonylag hidegebb részei
láthatóan elmozdulnak tengelyforgása közben. Kitörések - flerek, protuberanciák -
díszítik, még koronája is van.
|
2000. január 18-án délben
óriási
napkitörést regisztrált a napkutató SOHO (Solar and Heliospheric
Observatory) műhold ultraibolya távcsöve. A távcső olyan messze van a Földtől,
hogy a felszíni megfigyelőktől eltérően megszakítás nélkül látja a Napot.
A bal oldali képen egy animáció látható 6 órás időlépésekben, jobb oldalon
pedig a kitörés lagnagyobb méretű fázisa (a földátmérő kb. 100-szorosa
volt). |
|
A hirtelen - 1-2 óra alatt - kiöltött
gáznyelvet az elektromágneses erőtér rendesen, nyolcas alakban megpödri.
Kérdezheti valaki, hogy mit keres tárlatunkon
a Nap. Nem festett, nem faragott, nem szőtt, nem is művészeti alkotás, hanem természeti
jelenség, csak úgy egyszerűen van. Válaszunk: a Magvas Galéria
a vizuális és a nukleáris határterületeit kutatja és mutatja. De ha valaki
ragaszkodik a művészethez, vegye úgy, hogy a SOHO egy fotóművész.
Skoglund installációk
A kortárs művészet eredeti képviselője, a fotós-szobrász
Sandy
Skoglund kiállításaira installációkat készít és lefényképezi. Az
installáció
rendszerint egy helyiség részlete, sajátosan kifestve, berendezve, benne
élettelen bábukkal, manekkenekkel és néha élő emberekkel is. Mindezen felül
Sandy telerakja installációit tömérdek - de egy installációban rendszerint
csak egyféle - jelentéshordozó állattal (aranyhal, kutya, macska,
mókus, kígyó stb.) vagy növénnyel (pl. páfrány, falevél). Skoglund
művei bőven fellelhetők az interneten, a legtöbb keresővel találhatunk
olyan lapokat, amelyek legalább húsz - jobbnál jobb - művét mutatják be.
On-line oktatási anyagnak is feldolgozták alkotásait, sok műelemzéssel,
interjúval. A továbbiakban a jellemző önportré után két - legalább címében
nukleáris - installációját mutatjuk be.
A Rádióaktív macskák lehangoló. A lelakott
szobából árad a szomorú öregkor, a letargia, a szürkeség. Sejthetően nincs
elég ennivaló, viszont irritálóan sok a macska, ráadásul taszító azok neonzöld
színe. Törött a szék, elveszett az emberi irányítás. Egyes értelmezések
szerint ez az Öregség. Mások azt mondják, hogy az atomháború utáni életet
látjuk. A furcsa cím is valami ilyesmire utal. Mégse gondoljuk antinukleárisnak,
mert nem csak az atomtól, hanem mindentől elveszi kedvünket. Ez a kép nagyon
erős érzelmi töltéssel rendelkezik.
Sandy Skoglund
|
Rádióaktív macskák
|
Atomi szerelem
|
Az Atomi szerelem szobabelsője egy fokkal derűsebb,
nézőjét elsősorban az epoxiba ragasztott mazsolák özönével hökkenti meg. A négy
bábu mellett ez borítja két élő szereplője ruháját is, míg arcuk, kezük,
lábuk kellemes kontrasztként emelkedik ki a mindent elöntő foltdömpingből.
Tán ők a szerelmesek? A szerelem édes, mint a mazsola? Szőlőmag és atommag?
Az izgalmas installáción egymásnak feszül a naturalizmusba
hajló vizualitás és a szimbolikus tartalom.
Élményszerű végignézni Sandy Skoglund műveit
(Páfrányok, Ruhaakasztók, Kanalak, Az aranyhal bosszúja, Páciensek és nővérek,
Talán babák, Minden csírázik, Talált tárgy, Az elveszett idő értéke, Az élelem
hangja, A vágy tája, Munkahelyi szellő, Róka-játékok, A zöld ház stb.)
elolvasni a róla készült írásokat. Kár, hogy hiába kerestem a magyar interneten
róla bármit is. Csak nem a Magvas Galéria mutatja be elsőként?
Frida
és a nucleus
Frida Kahlo (1907-1954)
mexikói festőnő. Ereiben apai ágról magyar/német-zsidó, anyai ágról spanyol-indián
vér csörgedezett. Sajátos tehetsége ötvözte ezeket a kultúrköröket, de
ezen túl sok egyebet is. Különleges asszony, szépség és siker, betegségek
és szerencsétlen balesetek részese. Férje az a Diego Rivera, kinek
nagy hatású freskóit, korai kubista képeit és letisztult portréit egyaránt
a mexikói művészet legnagyobb alkotásai között tartják számon. Rivera sokfelé
megfordul a világban, barátai révén 1921-ben eljut a születő Szovjetunióba
is. Anarcho-szindikalista, kommunista, forradalmár szimpátiák fűtik a Rivera-Kahlo
házaspárt. 1937-ben Diego és Frida fogadja be a Sztálin által elűzött Lev
Trockijt. Frida és Leon (Lev) között futó románc szövődik, ennek jele Frida
neki dedikált függönyös
önarcképe. Amúgy is nagyon sok önarcképet fest, hangsúlyos szemöldökkel
és bajuszkával. Diegonak ugyancsak vannak párhuzamos kapcsolatai, így rövidesen
elválik Fridától. Az elhagyatottság, a fájdalom pár éves időszaka ez, ekkor
készülnek Frida legszuggesztívebb képei. Néhány év után újra összeházasodnak.
kattints a képekre - zoom |
A fenti első
kép a csinos fiatal Frida fotója a harmincas évekből. Szeretettel öleli
át a Világmindenséget, a Földet (Mexikót), Diegót, saját magát és Xolotl
urat (a mitológiai Xolotl a sötétség szerencsétlenséget hozó torz testű istene,
az azték Tollas Kígyó ikertestvére) a második
képen. A harmadik kép szimbólumok,
testek és arcok gyűjteménye. Középen a mindent éltető
Nap,
sugarai az óegyiptomi ábrázolások szerinti kis kezecskékben végződnek.
Alatta a megtermékenyülő petesejt és kromoszómák szétválása a magban osztódáskor.
Gyermek az anyaméhben, könnyek özöne (Frida buszbalesete miatt elvetélt,
és később sem sikerült megszülnie gyermekét, ez a meghatározó motívum sokszor
előbukkan nála). Elmúlás, jelen és jövő. Kétoldalt mitikus és valós
személyek. Ikonosztáz-szerűen feltűnik egyebek közt Zeusz, Marx, Buddha,
Nofretiti, Trockij, Mária és Jézus, Gandhi, Napóleon, Hitler, Quetzalcoatl...
Erősen önéletrajzi ihletésű festészete
Kahlo életében nem volt olyan sikeres, mint a férfiaké, a freskók nagy
kortárs alkotóié, de az utóbbi 20 évben ez kezd megfordulni.
Kahlo
festmények egy argentín lapon (kevés, de szép kép).
Frida
képei listában. Fridáról,
Diegóról, művészetről és politikáról (nagyon sok kép).
Napló,
önarcképek, festmények és fotók.
(c) 1999-2001. Magyar Nukleáris
Társaság
Cserháti A.