Hogyan készült?

A 3D terep adatok leszedhetők a környék egy alkalmas szintvonalas térképéről azt beszkennelve és kiszűrve a többi információt. Most ennek jogi oldalát ne firtassuk. Talán kevésbé fáradságos, de többe kerül és jogtiszta, ha valaki egy alkalmas hazai intézettől megveszi ugyanezt. Megfelelő kapcsolatokkal pedig bizonyára ismerősök láncán keresztül is megszerezhetők az adatok, de ilyen láncot nem egyszerű találni. Lényeges még, hogy ha non-profit, hobbi célokra használjuk a terepmodellt, a lelkiismeret is sokkal könnyebben el tud számolni az adtok világosszürke eredetével.

De nem csak terep adatok kellenek, hanem megjelenítő program is, lehetőleg ingyen letölthető, használható. Rövid keresgélés után a Terragen bizonyult ilyennek. Valójában virtuális (véletlenszerű vagy "egérrel kifaragott") terepek közel fotorealisztikus megjelenítésére szolgál, de mellékesen valós terepmodellt is tud importálni. A magasságot szürkeségi fokozatokkal kell megadni neki egy raw formátumú fájlban.

Hogyan lehet ilyent legyártani és beadni a programnak? A szintvonalas térképből (1. kép) színrebontással kiveszük a város piros kontúrját, majd befoltozzuk a szintvonalak szakadásait, és egyre világosabb szürkével kitöltjük a közöket (2. kép, a Bottyán hegy részlete kinagyítva). Ezt a szintvonalak eltávolítása követi. Egy lehetséges módszer: a képet meg kell duplázni, az egyiket egy képponttal eltolni, és a két kép azonos koordinátájú pontjai közül mindig a sötétebbet kell választani (sok képmanipuláló programnak van ilyen "Darker" nevű képösszeadó funkciója). 2-3 különböző irányú eltolás után el is készül. Az eredmény még mindig nagyon sávos, ezért sokszor egymás után erősen simítani kell. Végül megkapjuk a kívánt adatreprezentációt (3. kép), amit már csak 257x257 méretbe kell igazítani és függőleges tükrözés után byte határra igazított raw-ként mentetni. A tükrözés a fordított raw írásmód miatt kell.
 

szintvonalak
1. kép
kitöltés
2. kép
simítva
3. kép

Csak úgy mellékesen - újabb bizonyítékot látunk arra, hogy a valós világ milyen hasonlatos a fraktálképekhez, vagy fordítva. A dombok gerincei, a víz által kivájt völgyek teljesen fraktálszerű képződmények, igaz?

Maga a program nagyon sok lehetőséggel rendelkezok. Külön panelen állíthatók a kirajzolás paraméterei, a terep (számtalan egymásba skatulyázott mintázattal fedhető le) , a vízfelület (ha van ilyen a képen), a felhőzet, a levegő (pára), a nap (irány, megvilágítás, színek) és a jeges felszín. A terep számtalan egymásba skatulyázott mintázattal fedhető le.

Lássunk  egy képernyőábrát (rákattintve eredeti méretben előtűnik):