A valaha jobb napokat látott Magyar Kereskedelmi Kirendeltség adott
helyet a mostani tárgyalásoknak és az itteni vendégszobákban is szálltunk
meg. Néhány művészeti alkotást mutatok a házból. Az óriás Budapest zománcképet
jó 25 éve Zurab
Tsereteli grúz születésű, Moszkvában lakó híres művész készítette.
A kép mindenesetre egy eléggé átlényegített Budapest képzetet tükröz. A
belső udvar ugyancsak monumentális mozaikja látszik a folytatáson..
Éppen vége a tárgyalásnak, a notebook már összecsomagolva.
Az elmaradt ebéd és a még távoli vacsora helyett egy délutáni záróétkezést
ejtettünk meg a közeli John Bull Pubban. Kétnyelvű menü.
Oleszja, a nyurga pincérlányka felveszi a rendelést. Szomszédos terem.
Ilyen a cirill betűs John Bull söröspohár. Az ablakon kitekintve szintén
a moszkvai, sajátosan kevert valóság látszik: az egyre inkább újjáépülő
lelakott házak; pavilonok és külföldi, hazai reklámok tömkelege; az 1905-ös
munkásfelkelés emlékműve; csúcsforgalom - a hazaikkal szemben már többségben
lévő külföldi luxusautókkal. A fotós/krónikás már jóllakott a skót krumplival
felszolgált sült oszetrinával (ez egy nagy folyami-tengeri tokféle hal
- oroszul aszjotr, ami a viza és kecsege rokona - húsa).
Esőfelhők közül előbújó nap a város felett. Egy régi Sztálin-barokk
épület érdekes fényben, illetve az állatkert bejárata.
Nosztalgia túra az Alma Mater épületéhez. Itt
végeztem már 28 éve... A téglaépület volt a kollégiumunk, ahol több
szobában is laktam az évek során, először felülről és balról a harmadik
ablak mögött.
A Nagy Színház a koraesti fényben. A Telegráf épületének homlokzatán
még érintetlen a szovjet címerbe ágyazott forgó, kivilágítható földgömb,
de a képbe betör egy templom arany keresztje és egy Coca-Cola reklám. Ez
is mind Moszkva...
Tavaly november végén egy alapos felújítás után megint
megnyílt a híres Jeliszejevszkij
Magazin! A Tverszkaján régi pompájában ragyog ez az 1890 óta finom
ételeket, italokat, tehát delikáteszt árusító különleges bolt. A Szovjetunióban
ugyanez volt a profilja, bár Gasztronom No1 volt a neve és a bolt akkor
a város Gorkij nevét viselő főutcáján (természetesen ugyanitt) volt.
A Megmentő
Krisztus székesegyház ugyancsak pár éve készült el. A Sztálin által
leromboltatott régi templom helyén sokáig uszoda volt, de Oroszország és
Moszkva nagy lelki és anyagi összefogásával újra felépítették. Nekem a
klasszikus hagymakupolásokhoz képest kissé ormótlannak tűnik és a 150 évvel
ezelőtti stílusban megfestett, ugyanakkor vadonatúj képekkel szemben is
vannak fenntartásaim. Most így utólag körülnézve a vélekedésekben ebben
nem állok egyedül. Ugyanakkor tisztelem azt a hevületet, odaadást, amellyel
ezt a nagy művet véghezvitték. A hatalmas belső tér és a pravoszláv liturgia
hangja, a gyertyák illata mindenkit legalább rövid időre megérint. Engem
is, természetesen. Az altemplom kevésbé díszes, de sokkal emberibb. Két
kiállítóterem is csatlakozik hozzá: az egyikben a régi és az új templom
történetét mutatják be, a másik időszakos kiállításoké. Ott éppen Anatolij
Zabolockij filmoperatőr és fotoművész Oroszhont, arcokat, földjét bemutató
tárlata van. Mit ne mondjak: feledtette még a templomot is. Olyan erejű
és kitűnő minőségű fotókat sorakoztatott fel főleg szibériai tájakról,
városokról, emberekről, hogy örökre bevésődtek. Volt
legalább tizenöt fotopanoráma is, 20-30 cm magas és 2-3 m széles. Valószínűleg
különleges filmkamerával és nyersanyagra készítette, mert nincs rajtuk
bemozdulás és tűéles minden fűszáluk, faáguk, emberalakjuk.
A Puskin Múzeum, az egyik
leghíresebb szépművészeti kiállítóhely útba esett a templomtól távozóban.
Az alapgyűjtemény mellett most is sok aktualitás várja a nézőket: Salvador
Dalí vázlatrajzai, Az etruszkok világa, Babilon tornya (föld, ég, hegyek,
magas építmények), Franco Zeffirelli színpadi és jelmeztervei, festményei
stb. Mi az etruszkokon futottunk végig egy óra erejéig - hát... szenzációs
volt.
A régi Arbat külső végén sétálva több új szoborral is találkozhatunk.
A Mú-mú kávéház előtt M1:1 fekete-fehér reklámtehén áll. A sarkon túl kissé
kitágul a térség, az utcába becsatlakozó Plotnyikov köz elején áll a 80
éve született és 7 éve halott Bulat
Okudzsava író, énekes, költő nemrég felavatott szobra. Egy sarokkal
odébb is egy új szoborcsoport áll: Puskin
és ifjú hitvese, Goncsarova. Minden jel szerint sok házasuló pár eljön
ide, virágot tesz le, sőt egyre többen a szobor előtti díszburkolat kockáit
saját táblácskájukra cserélik, melyen az örök szerelmet dicsőítik.
Citibank, Löwenbrau, L'Oreal. Mindez a Szmolenszkaján,
2004-ben.
És a Moszkvai
Metró. Az első vonalak állomásai még szinte múzeumok voltak. Most csak
pár kép rövid ízelítőként, egy éppen bejárt útvonal néhány állomásáról,
annál is inkább, mert az összes állomást már feldolgozták, pl. a honlapon.
A Szmolenszkaja
állomás végfalának domborműve, majd sugárirányú Kijevszkaja
egy belső képe, ezt a körkörös Kijevszkaja
egy mozaikja követi, majd az Aviamotornaja
réz mennyezete után egy Puskin idézet (Mily gyakran a keserű elválásban
/ Bolyongó sorsomban / Moszkva, gondoltam rád) a
Puskinszkajáról.
A modern Moszkva már a világra kacsintgat, a "kapitalizmust építi".
A külső autópálya gyűrű volt jóideig a közigazgatási határ, de mára a megapolisz
amőba-szerű nyúlványokat növeszt a gyűrűn túlra is: ilyen pl. a Crocus
City, - Expo, -Mall (a névből úgy tűnik, hogy a minta egyértelműen az USA,
ott honos ugyanis a shopping mall). Néha azért Európa is előbukkan: ÉNy
felé a Moszkvával gyakorlatilag egybeépült Himkiben egy bődületes méretű
pláza-halmaz nő ki a földből. Az IKEA már gyakorlatilag ott van, de ez
még messze nem az egész. A Szentpétervár felé vezető Leningradszkoje Sossze
nevű út mentén három óriás tankakadályból áll az az emlékmű, amely jelzi:
eddig tudták megközelíteni a fővárost a német csapatok a II. világháború
alatt (alig 30 km maradt). A jelek szerint ez már nem akadály a fogyasztói
világnézet, értékrend derékhadának előrenyomulásával szemben.
Végül a Seremetyevói Repülőtér látható felülről. Amikor késő délután
felszálltunk, a gép egy spirált írt le, átrepült újra a reptér felett.
Látni a két pályát, a kép alján a SVO-1 terminált (ma belföldi járatokat
szolgál ki), felül és ráközelítve a SVO-2. Életemben először 1971. január
8-án, a régi terminálon szálltam fel egy Tu104-es repülőre, hogy hazautazzak,
miután letudtam első egyetemi felévemet.